Zum Inhalt
Fakultät Kunst- und Sportwissenschaften
Professur für Musiktheorie

Univ.-Prof. Dr. phil. Derek Remeš


Raum: 5.207

Sprechstunde: N.V. per Mail.

© Derek Remeš

Forschungsschwerpunkte

  • Historische Satzlehre
  • Satzmodelle
  • Formenlehre
  • J. S. Bach und sein Schülerkreis
  • Stilgebundene Improvisation
  • Das Pariser Konservatorium
  • Musiktheorie-Pädagogik
  • Gehörbildung und Solmisation
  • Jazz und Popmusik
  • Editionspraxis

Akademische Abschlüsse

  • 2020: Promotion zum Dr. phil. an der Hochschule für Musik Freiburg (summa cum laude) mit dem Titel Thoroughbass, Chorale, and Fugue: Teaching the Craft of Composition in J. S. Bach’s Circle. Band 1: Text. Band 2: Examples.
  • 2017: Master of Arts in Musiktheorie-Pädagogik an der Eastman School of Music (USA)
  • 2014: Master of Music in Orgel an der Eastman School of Music (USA)
  • 2010: Bachelor of Music in Komposition (summa cum laude) und Bachelor of Music in Film Scoring (summa cum laude) an der Berklee College of Music (USA)

I. Bücher

1.    2021. The Art of Preluding: Deconstructing and Reconstructing the Preludes in J. S. Bach’s Well-Tempered Clavier I & II. Colfax, NC: The Leupold Foundation.

            Rezensionen: 

  • Francis Knights, Harpsichord & fortepiano 27.2 (Spring, 2023): 36.

 

2.    2019. Realizing Thoroughbass Chorales in the Circle of J. S. Bach. 2 vols. Colfax, NC: Wayne Leupold Editions.

            Rezension:

  • Siavash Sabetrohani, Bach Notes 34 (Spring, 2021): 7–8.

 

II. Aufsätze in Zeitschriften

  1. 2025. “Matthäus Gugl’s Fundamentals of Thoroughbass: Edition, Translation, and Commentary.” Theoria. Forthcoming.
  2. 2021. “Eine Rekonstruktion von Johann Sebastian Bachs ‘Fundamental-Regeln der Composition’ Reflexionen über einige Neuentdeckungen.” Musik & Ästhetik 25, 100 (October): 36–53.
  3. 2021. Derek Remeš and Michael Maul. “Jakob Adlung’s ‘Anweisung zum Fantasiren’ (c.1725–7): edition, translation, and commentary.” Early Music 49/iii (August): 429–439. https://doi.org/10.1093/em/caab054
  4. 2020. Derek Remeš and Frederik Kranemann. “The Fundamenta compositionis Jean Kuhnaus 1703: Edition, Translation, and Commentary.” Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 17/2. https://doi.org/10.31751/1084, https://doi.org/10.31751/1086, https://doi.org/10.31751/1088
  5. 2020. “Harmonizing Chorales Systematically: A Translation of G. H. Stölzel’s Kurzer und Gründlicher Unterricht (Brief and Thorough Instruction), ms. c.1719–49.” Music Theory Online 26/3. https://doi.org/10.30535/mto.26.3.7
  6. 2020. “Some (Dis)Assembly Required: Modularity in the Keyboard Improvisation Pedagogy of Jacob Adlung and Johann Vallade.” Music Theory Online 26/1 (March). https://doi.org/10.30535/mto.26.1.5
  7. 2019. “Compositional Pedagogy Near J. S. Bach: Editions and Translation of Four Sources.” Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 16/2: 95–165. https://doi.org/10.31751/997, https://doi.org/10.31751/1014, https://doi.org/10.31751/998, https://doi.org/10.31751/1012, https://doi.org/10.31751/1013
  8. 2019. “New Sources and Old Methods: Reconstructing and Applying the Theoretical Paratext of Johann Sebastian Bach’s Compositional Pedagogy.” Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 16/2: 51–94. https://doi.org/10.31751/1015
  9. 2019. “Four Steps Towards Parnassus: Johann David Heinichen’s Method of Keyboard Improvisation as a Model of Baroque Compositional Pedagogy.” Eighteenth-Century Music 16/2: 133–154. https://doi.org/10.1017/S1478570619000149
  10. 2018. Robin A. Leaver and Derek Remeš. “J. S. Bach’s Chorale-Based Pedagogy: Origins and Continuity.” BACH: Journal of the Riemenschneider Bach Institute 48/2 and 49/1: 116–150. https://doi.org/10.22513/bach.48-49.2-1.0116
  11. 2018. “Teaching Figured-Bass with Keyboard Chorales and C. P. E. Bach’s Neue Melodien zu einigen Liedern des Neuen Hamburgischen Gesangbuchs (1787).” BACH: Journal of the Riemenschneider Bach Institute 49/2: 205–226. https://doi.org/10.22513/bach.49.2.0175
  12. 2017. “Chorales in J. S. Bach’s Pedagogy: A Method for Teaching Undergraduate Music Theory Inspired by a New Source.” Journal of Music Theory Pedagogy 31: 65–92.
  13. 2017. “J. S. Bach’s Chorales: Reconstructing Eighteenth-Century German Figured-Bass Pedagogy in Light of a New Source.” Theory and Practice 42: 29–53.

 

III. Aufsätze in Sammelbänden

  1. 2025. “Johann Joseph Fux (1660?-1741) Kaiserrequiem (K 51–53; ca. 1719-20).” In Book of Requiems, ed. Markus Neuwirth. Forthcoming.
  2. 2025. Derek Remeš, Victor Duy Phan, and Mark Gotham. “Clausulae-Pairs in Multiple-Bass Chorales.” In The Oxford Handbook of Musical Variation and Thematic Techniques, ed. Jeffrey A. Swinkin. Oxford: Oxford University Press. Forthcoming.
  3. 2023. “Wieso bezeichnete Johann Sebastian Bach den Generalbass als ‘fundamental’ in der Komposition? Die Generalbasslehre als Kompositionslehre.” In Alte Musik für heute: Geschichte und Perspektiven der historischen Aufführungspraxis, ed. Richard Lorber. zamus: Zentrum für alte Musik Köln. Kassel: Bärenreiter.
  4. 2022. Introduction to F. W. Marpurg’s Abhandlung von der Fuge. Between Chopin and Tellefsen. European Music Treatises: Universality and National Identity. Warsaw: Fryderyk Chopin Institute. https://doi.org/10.56693/mt.2022.01.03
  5. 2021. “Bach’s Chorale Pedagogy.” In Rethinking Bach, ed. Bettina Varwig, 271–288. Oxford: Oxford University Press.
  6. 2021. “Partimento-Pädagogik der französischen Romantik: Henry Challans 380 Basses et chants donnés.” In GMTH Proceedings 2017: Populäre Musik und ihre Theorien. Begegnungen – Perspektivwechsel – Transfers. 17. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie und 27. Arbeitstagung der Gesellschaft für Popularmusikforschung Graz 2017, ed. Christian Utz, 85–106. GMTH Proceedings 2017. https://doi.org/10.31751/p.43
  7. 2020. “Exploring the Compositional Potential of Thoroughbass in Today’s Classroom.” In Das Universalinstrument: “Angewandtes Klavierspiel” aus historischer und zeitgenössischer Perspektive / The Universal Instrument: Historical and Contemporary Perspectives on “Applied Piano,” ed. Philipp Teriete and Derek Remeš, 179–215. Schriften der Hochschule für Musik Freiburg. Band 9. Hildesheim: Olms.

 

IV. Übersetzungen

  1. 2025. Derek Remeš, trans. Carl Philipp Emanuel Bach. Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Part II. The Complete Works. Los Altos, CA: The Packard Humanities Institute. Forthcoming.
  2. 2022. Derek Remeš, ed. and Jane Hines, trans. F. W. Marpurg’s Abhandlung von der Fuge. Between Chopin and Tellefsen. European Music Treatises: Universality and National Identity. Warsaw: Fryderyk Chopin Institute. https://doi.org/10.56693/mt.2022.01.03

 

V. Herausgeberschaften

  1. 2024. Solfeggio in the Eighteenth Century. Special Issue vom Journal Music Theory and Analysis.
  2. 2020. Philipp Teriete and Derek Remeš, eds. Das Universalinstrument: »Angewandtes Klavierspiel« aus historischer und zeitgenössischer Perspektive / The Universal Instrument: Historical and Contemporary Perspectives on “Applied Piano.” Schriften der Hochschule für Musik Freiburg, Band 9. Hildesheim: Olms.

   Rezension: 

 

VI. E-Books

  1. 2021. W. A. Mozart’s 24 Thoroughbass Exercises for his Pupil, Thomas Atttood: A Pedagogical Edition. Self-published e-book available for free at derekremes.com.
  2. 2020. Johann Christoph Kellner’s Grundriss des Generalbasses | Basics of Thoroughbass (1783): Edition and Translation. Self-published e-book available for purchase at derekremes.com.
  3. 2020. Emanuel Aloy Förster’s Practische Beyspiele | Practical Examples (1818): Edition and Translation. Self-published e-book available for purchase at derekremes.com.
  4. 2020. “G. P. Telemann’s Exercises in Singing, Keyboard-Playing, and Thoroughbass: A Pedagogical Edition and Translation.” Journal of Music Theory Pedagogy. Resources Section.
  5. 2019. “A Compendium of Voice-Leading Patterns from the 17th and 18th Centuries to Play, Sing, and Transpose at the Keyboard.” Journal of Music Theory Pedagogy. Resources Section.

 

VII. Rezensionen und Kongressberichte

  1. 2018. Kontrapunkt II: Die Musik des Barock by Johannes Menke. Music Theory and Analysis 5/2 (October): 236–245.
  2. 2019. “Anweisung zum Fantasieren: Symposium zur Praxis und Theorie der Improvisation im 17. und 18. Jahrhundert. March 19–21, 2018, Schola Cantorum, Basel, Switzerland.” Eighteenth-Century Music 16/1: 89–91.
  1. 2024: “Choralharmonisierung durch Klauseln in J. S. Bachs Schülerkreis,” Gesellschaft für Musiktheorie (Cottbus)
  2. 2023: “Fuge nach Maß? Eine Korpusstudie von 160 Orgelversetten,” Gesellschaft für Musiktheorie (Freiburg)
  3. 2022: The Art of Preluding: Deconstructing and Reconstructing the Preludes in J. S. Bach’s Well-Tempered Clavier I & II (Büchpräsentation), Gesellschaft für Musiktheorie (Salzburg, Österreich)
  4. 2021: “Eine Rekonstruktion von Johann Sebastian Bachs »Fundamental-Regeln der Composition« Reflexionen über einige Neuentdeckungen," Gesellschaft für Musiktheorie (Basel, CH)
  5. 2020: “Realizing Figured-Bass Chorales in the Circle of J. S. Bach” (abgesagt wegen Pandemie), American Guild of Organists Convention (Atlanta, USA)
  6. 2020: “Das didaktische Potenzial des Tablets im Musiktheorie- und Gehörbildungsunterricht: Drei Anwendungsbeispiele," GMTH Arbeitsgemeinschaft Musiktheorie und Neue Medien (Basel)
  7. 2019: “Generalbass, Choralharmonisierung und Fuge: Eine Rekonstruktion von Bachs Kompositionslehre durch historische Quellen," Hochschule Luzern – Musik (Luzern, CH)
  8. 2019: “Choralharmonisierung in Bachs Schülerkreis und ihre Anwendung in der heutigen Praxis," Gesellschaft für Musiktheorie (Zürich, CH)
  9. 2019: “Modulare Satzmodelle und Notation in der Orgel Improvisations-Pädagogik Jacob Adlungs (c.1726–1727) und Johann Vallades (1755/57)," Gesellschaft für Musiktheorie (Zürich, CH)
  10. 2019: “Four Steps Towards Parnassus: Johann David Heinichen’s Method of Keyboard Improvisation as a Model of Baroque Compositional Pedagogy," Society for Music Theory (Columbus, USA)
  11. 2019: “Improvised Chorale Harmonization in the Circle of J. S. Bach: Historical Models for Today’s Classroom," Interest Group Meeting, Society for Music Theory (Columbus, USA)
  12. 2019: “Wissenstransfer in Musiktheorie und Gehörbildung," Zwischen Elfenbeinturm und Employability: Freiburger Forschungs- und Lehrzentrum Musik (Hochschule für Musik Freiburg)
  13. 2018: “Generalbass, Choralharmonisierung und Fuge. Eine Rekonstruktion von Bachs Kompositionslehre durch historische Quellen," Gesellschaft für Musiktheorie (Bremen)
  14. 2018: “Klavierspiel im ‘Theorie’-Unterricht. Methoden und Materialien für Nebenfach-Klavier Studierende," Studientag Nebenfach Klavier: Chancen und Perspektiven (Hochschule für Musik Freiburg)
  15. 2018: “J. S. Bachs Kompositionslehre. Neue Quellen und deren Anwendung in der heutigen Musiktheorie-Pädagogik," Studientag Musikforschung (Hochschule für Musik Freiburg)
  16. 2018: “Mediengestütztes Lernen mit Fenarolis Partimenti," GMTH Arbeitsgemeinschaft Musiktheorie und Neue Medien (Hochschule für Musik Freiburg)
  17. “J. S. Bach’s Chorales: Reconstructing Eighteenth-Century German Figured-Bass Pedagogy in Light of a New Source”
  18. 2017: Society for Music Theory (Arlington, USA)
  19. 2017: European Music Analysis Conference (Strasbourg, Frankreich)
  20. 2017: Music Theory Society of New York State (Geneva, USA)
  21. 2017: “Partimento-Pädagogik der französischen Romantik: Henri Challans 380 Basses et chants donnés," Gesellschaft für Musiktheorie (Graz, Österreich)
  22. 2017: “Reconsidering J. S. Bach's Figured-Bass Pedagogy in Light of a New Source," The American Musicological Society (Rochester, USA)
  23. “Musical Rhetoric in Sweelinck’s Chromatic Fantasia
  24. 2017: Society for Seventeenth-Century Music (Providence, USA)
  25. 2016: Music Theory Society of New York State (New York City, USA)
  26. 2017: “From Exercise to Composition: Henri Challan’s French Romantic Figured-Bass Pedagogy," Doctor of Musical Arts Lecture Recital (Eastman School of Music, Rochester, USA)
  27. 2017: “Chorales in J. S. Bach’s Pedagogy: A Method for Teaching Undergraduate Music Theory Inspired by a New Source," Pedagogy into Practice: Teaching Music Theory in the Twenty-First Century (Cleveland, USA)
  28. 2016: “J. S. Bach’s Organ Chorale Accompaniment: Reconstructing 18th-Century German Practices in Light of a New Source," Eastman Rochester Organ Initiative (Rochester, USA)

 

Eingeladene Vorträge, Meisterkurse und Interviews

  1. 2025: Vortrag zu Nadia Boulanger Cours d’harmonie innerhalb des Projekts »Luigi Cherubini und die Kompositionslehre am Pariser Conservatoire« an der Hochschule der Künste Bern (CH)
  2. 2024: Vortrag zu J. D. Heinichen an der Haute école de musique de Genève (CH)
  3. 2022: Buchpräsentation an der University of Indiana, Historical Performance Department (USA)
  4. 2022: Interview beim Learn Partimento Podcast
  5. 2022: Zweitägiges Workshop zur historisch informieren Analyse (University of Music and Performing Arts Graz, Österreich)
  6. 2022: "Telemanns Singe-, Spiel- und General-Baß-Übungen: Satztechnik und Gehörbildung im heutigen Unterricht," Telemann Project (Johannes Gutenberg-Universität Mainz)
  7. 2021: Geschichte der Musiktheorie Seminar (Hochschule für Musik Freiburg)
  8. 2021: Interview für Songbird Academy Podcast
  9. 2021: Zwei Lernvideos zur historischen Improvisation und Analyse für Tonebase
  10. 2020: Livestream zur historischen Improvisation und Analyse für Tonebase
  11. 2019: Gastdozent, Smarano Organ Academy (Italien)
  12. 2019: Eingeladener Vortrag »Rethinking Bach’s Chorale Pedagogy«, Bach Network Dialogue Meeting (UK)
  13. 2019: "Teaching Harmony in the 18th Century—Teaching 18th-Century Harmony Today," Symposium am Shanghai Conservatory of Music (China)
  • Gesellschaft für Musiktheorie
  • Society for Music Theory (USA)